جدید ترین اخبار روز ایران و دنیا

تاریخچه طراحی و ساخت لامبورگینی گالاردو کوپه

تاریخچه طراحی و ساخت لامبورگینی گالاردو کوپه به همراه مشخصات فنی و ظاهری

Tarikhcheye Tarahi Va Sakhte Lamborghini Gallardo Coupe Be Hamrahe Moshakhasate Fani Va Zaheri

تاریخچه طراحی و ساخت لامبورگینی گالاردو کوپه

طراحی و ساخت لامبورگینی گالاردو کوپه Lamborghini Gallardo Coupe

بعد از سال ها افتخار و پرچم داری با لامبورگینی مورسیه لاگو، کمپانی ایتالیایی Lamborghini تصمیم به ساخت و طراحی خودروی جدیدی گرفت، این خودرو Gallardo نام دارد، و برای اولین در سال ۲۰۰۳ به عنوان خودوری اسپرت کوپه تولید شد. این خودرو نیز مانند لامبورگینی های دیگر از سنت نام گذاری فروچیو لامبورگینی پیروی کرده است، نشان گاو خشمگین شد، لوگوی معروف این کمپانی. گالاردو هم یکی از نژاد های خوب گاو های جنگی است. با کمی جستجو می فهمید که گاو های اصیل نبرد از ۵ نژاد اصلی و مادر سرچشمه گرفته اند: Cabera، Navarra، Vasque-a، Vistahermosa، Gallardo، گالاردو هم یکی از این ۵ نژاد محسوب می شود. امروزه نود درصد از گاو های نبرد از نژاد Vistahermosa به وجود می آیند،و نژاد میورا که نام یکی از خودرو های معروف لامبورگینی است، از نژاد ناوارو بدست می آید، و امروزه تنها موجودی که برای تولید مثل خالصی نژاد خود را حفظ کرده است. پروزش نژاد Partido de Resina که زمانی پابلو رومرو نامیده می شد از نژاد گالاردو است. این گاو و این نام هایی که لامبورگینی بر روی خودروی های خود گذاشته است شهرت و زیبایی زیادی دارند. نژاد گالاردو در قرن XVIII ایجاد شده است، نام گالاردو از فرانسیسکو گالاردو و برادرانش که تولید و پرورش دهنده گاو در Santa Maria Cadiz بودند، گرفته شده است، نتایج پرورش خوب آقای گالاردو باعث شد یک شهرت چشمگیری پیدا کند. فرانسیسکو گالاردو با کار بر روی این نژاد توانست برتری این موجود گران بها را تثبیت کند، بعد ها بعد از مرگ او وارثانش، این حیوانات وحشی را فروختند که یکی از آن خریداران خوان میورا بود. این خودروی کوپه گالاردو خودرویی اسپرت و جذاب است که برای استفاده های روزمره هم بسیار مناسب است، هدف مهندسان لامبورگینی خودرویی با ظاهر و فنی کاملا متفاوت از نسل های قبلی بود، انتخاب موتور، گیربکس و دیفراسنیل شاسی و بدنه و سیستم تعلیق و ترمز و الکترونیک همه از یک طراحی جدیدی بهره می برند. نتیجه ی کار مهندسان و طراحان ماشینی جمع و جور، با ظرفیت ۲ نفر، که با سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر هم می شود، رانده شود، چه در پیست چه در جاده های طولانی کشور ها. گالاردو خودرویی اسپرت که لامبورگینی برای دست یابی به آن مشهور شد.

طراحی و ساخت لامبورگینی گالاردو کوپه Lamborghini Gallardo Coupe

توجه زیادی به توزیع مناسب و صحیح وزن خودرو شده است مهندسان این تخصص را سنت لامبورگینی قرار داده اند. توزیع ورن برای یک خودری اسپرت بسیار حیاتی می باشد، زیرا برای بهتر شدن کشش، ترمز و هندلینگ خودرو نیاز است. پایین آمدن وزن مرکزی خودرو یک دستور عمل کلیدی بوده است که منجر به تصمیمات مهندسی برای طراحی موتور و سیستم انتقال جدید شده است.

طراحی و ساخت لامبورگینی گالاردو کوپه Lamborghini Gallardo Coupe

مشخصات برخی از قطعات و امکانات کلیدی لامبورگینی گالاردو کوپه

موتور عقب، با گیربکس نصب شده در قسمت پشتی موتور

 سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک دائمی AWD

سیستم تعلیق مستقل و دوبل

شاسی ساخته شده از لوله های آلومینیومی بر اساس مهندسی شرکت AUDi

درجه کشش کم در مرکز

توزیع وزن ۴۲% جلو، ۵۸% عقب

وجود دو رادیاتور آب در جلو و یک رادیاتور روغن ( خنک کننده روغن )

فاصله بین دو محور: ۲٫۵۶۰ متر

طول خودرو: ۴٫۳۰۰ متر، عرض خودرو: ۱٫۹۰۰ متر، ارتفاع خودرو: ۱٫۱۶۵ متر

طراحی و ساخت فضای بیرونی و داخلی لامبورگینی گالاردو کوپه

طراحی گالاردو در سال ۲۰۰۰ آغاز شده است. طراحان با پرورش صفات لامبورگینی و ترکیب آن ها در یک قالب تکی باعث خلق خودرو های زیبای زیادی شده است. طراحی این خودرو براساس شرکت Centro Stile و بر اساس یک پیشنهاد به سبک طراحی Italdesign-Giugiaro می باشد. زیاد بودن فاصله بین دو محور با اتصال هایی کوتاه ظاهر لامبورگینی گالاردو را پویا می کند. کابینی خلبانی که توسط ستون هایی کشیده شده و مانیتوری که در شیب داشبورد نصب شده است، نمایی پیچیده و دکمه هایی با گرافیک و نوری منحصر به فرد، داشبوردی پیچیده که از گرافیک واضح و جریان خنک کننده آن به چشم می خورد، کابین با مواد چرمی و پلاستیکی مقاومی ساخته شده است. در سنت و زبان رسمی لامبورگینی الهام گرفتن از هوانوردی یک سنت دیرینه است. نمای جلویی خودرو مانند تیغه ای پهن با گرافیک چراغ هایی جدید طراحی شده، این چهره جلو با وجود ورودی های هوایی خنک کننده بهتر جمع بندی شده است. ورودی های هوایی بزرگ که در جلوی تایر های عقب نصب شده است به جز زیبایی، ویژگی آیرودینامیکی و خنک کنندگی دارد. درهای معمولی جای درهای قیچی شکل را گرفته اند، و خودرو از ۱۲ سیلندر به ۱۰ سیلندر تغییر داده شده است. آینه های جانبی خودرو به صورت تاشو هستند و در روی، در مسیر یکی از خط های آیرودینامیک قرار گرفته اند، اما این باعث کوچک ترین خطایی در آیرودینامیک نمی شود. یکپارچه و مخفی قرار دادن دستگیره های درب ها بر روی ورودی های هوا تاثیرفکر خوبی بوده است و باعث بهتر شدن آیرودینامیک خودرو شده است. طراحی چراغ های عقب نیز جدید می باشد، و طوری نصب شده است که طول خطوط ورودی هوای بالایی را طولانی می کنند، طراحی رینگ های لامبورگینی گالاردو بسیار زیباست، رینگ هایی با حفره های دایره ای شکل که با پره های رینگ به خوبی سازگاری پیدا کرده است.

طراحی و ساخت فضای بیرونی و داخلی لامبورگینی گالاردو کوپه

طراحی و ساخت موتور لامبورگینی گالاردو کوپه

لامبورگینی گالاردو کوپه اولین نسخه برند گالاردو می باشد، این خودرو با موتور کاملا جدیدی ساخته شده است، موتوری ۱۰ سیلندر با پیشرانه DOHC، و حجم ۵ لیتری، که می تواند ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند و به گشتاور ۵۱۰ نیوتن متر برسد، این نوع طراحی موتور راه حل خوبی برای عملکرد بالای گالاردو می باشد. پیشرانه های DOHC پیشرانه هایی هستند که در خودروهای نسل جدید نصب می شوند، این پیشرانه مخفف کلمه Dual Over Head Cam می باشد که به آن Twin Cam هم گفته می شود، در این پیشرانه ها در هر سیلندر ۴ سوپاپ و میل سوپاپ موجود است، مزیت این پیشرانه این است که اندازه سوپاپ نسبت به پیشرانه OHV بزرگتر است و مقدار اکسیژن زیادی وارد می شود و لازم به ذکر است که سیستم های VVT  و  VVL و پاشش مستقیم سوخت بر روی این نوع پیشرانه ها نصب می شود.

زاویه موتور ۹۰ درجه انتخاب شد برای محدود کردن ارتفاع موتور این امر لازم بود. برای  اطمینان بیشتر از میلنگ هایی با درجه ۱۸ استفاده شده است. سیستم روغن کاری که در این خودرو نصب است، نه تنها روغن کاری صحیح انجام می دهد. خروجی گشتاور خودرو در بازه کامل زمانی بهینه تر از قبل شده است، راندمان شارژ در سرعت های مختلف افزایش یافته است، این کار با استفاده از اثرات دینامیکی گاز در سیستم ورودی هوا و خروجی اگزوز اتفاق می افتد. این کنترل به وسیله یک منیفولد ورودی متغیر و یک سیستم زمانبندی درچه سوپاپ متغیر مداوم ، هم برای مصرف و هم برای خروجی ( اگزوز )، با این سیستم زمان بسته و باز شدن سوپاپ برای هر دور در دقیقه تضمین می شود، و به عمل کرد بهتر موتور کمک می کند. بنابراین حداکثر گشتاور ۵۱۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه بدست می آید که ۸۰ درصد از این گشتاور در حال حاضر فقط با ۱۵۰۰ دور در دقیقه بدست می آید. و حداکثر قدرت با سرعت بالاتر یعنی ۷۸۰۰ دور در دقیقه بدست می آید. دریچه گازی خودرو با استفاده از سیستم Drive by Wire کنترل می شود و دارای دو دریچه گاز الکترونیکی می باشد. این فناوری ها از آلومینیوم ساخته شده اند.

طراحی و ساخت موتور لامبورگینی گالاردو کوپه

برخی از مشخصات موتور لامبورگینی گالاردو کوپه

موتوری ۱۰ سیلندر ، ۵ لیتری با ۹۰ درجه وبا میلنگ ۱۸ درجه که همگی با آلیاژ خالص و یکپارچه تامین شده اند.

نوع پیشرانه DOHC، و زمانبندی سوپاپ متغیر و خروجی سوپاپ.

سیستم ورودی هوا: هندسه متغیر

سیستم اگزوز: دو منبع جداگانه با دو منیفولد اگزوز ۵ در ۱

سیستم احتراق: کویل های جداگانه به طور مستقیم بر روی هر شاخه جرقه نصب شده اند و جدا از هم اند.

نوع سیستم مدیریت الکترونیکی موتور: Lamborghini LIE

سیستم روغنکاری: dry Sump این سیستم برای مدیریت روغن موتو،روغن کاری شده در موتور های احتراق داخلی، چهار زمانه و پیستون دو تایی است.

قدرت: ۵۰۰ اسب بخار ( ۳۶۸ کیلو وات ) در ۷۸۰۰ دور در دقیقه.

گشتاور: ۵۱۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه.

سیستم برق ( الکترونیک ) لامبورگینی گالاردو کوپه

سیستم اصلی برق خودروی لامبورگینی گالاردو نسل جدید سیستم مدیریت موتور Lamborghini LIE است که مبتنی بر دانش هوشمندانه Lamborghini در این زمینه است. این سیستم می شه گفت که مغز کامپیوتری خودرو است، همان ECU که در خودرو های ما وجود دارد اما بسیار پیش پا افتاده تر از آن، این سیستم تقریبا تمام قطعات و امکانات گالاردو را کنترل می کند. این سیستم با یک شبکه پیشرفته به نام CAN BUS به کامپیوتر خودرو ( ای سی یو ) Lamborghini GFA و تجهیزات الکترونیکی، گیربکس e-gear، ترمز های ESP/ABS، داشبورد، و سایر امکاناتی که پیرو دستور ECU است، درها، سیستم تهویه و گرمایشی و سرمایشی، اسپویلر عقب، و سایر امکانات آسایشی، متصل است. به منظور عیب یابی و بهبود کنترل مستقیم عملکرد اصلی، ایمنی و کلیه اطلاعات و اخطار ها همگی در تابلو اطلاعاتی متمرکز شده اند. ECU اختصاصی برای کنترل کیسه های هوا تعبیه شده است.

سیستم برق ( الکترونیک ) لامبورگینی گالاردو کوپه

قطعات و امکاناتی که به وسیله سیستم الکترونیک LIE، لامبورگینی گالاردو کوپه کنترل می شوند

عملکرد موتور، گشتاور

کنترل دریچه گاز به کمک سیستم Drive by Wire

سیستم تزریق سوخت: پاشش متوالی چند منظوره

سیستم مدیریت احتراق، کویل های فردی که به طور مستقیم بر روی شاخه های جرقه سوار شده اند.

سیستم مکش هوا به موتور با هندسه متغیر

سوپاپ ها،مدیریت زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ ها

مدیریت دفع آلایندگی

دارای جعبه سیاه ( ضبط کننده وقایع )

 سیستم گیربکس،روباتیک از نوع e-gear

وجود سیستم کنترل پایداری خودرو در سر پیچ ها در سرعت های بالا در هنگام لغزندگی ( ESP )، سیستم کنترل کشش خودرو ( ASR )، نوع سیستم ترمز، ضد قفل ABS

نیروی توزیع ترمز الکترونیکی، ترمز اتوماتیک محور جلو از نوع ABD

مدیریت سیستم تهویه

مدیریت اسپویلر عقب

مدیریت air bags

تابلو ابزار راحتی خودرو

طراحی و ساخت دیفرانسیل لامبورگینی گالاردو کوپه

دیفرانسیل این Lamborghini Gallardo Coupe از نوع چهار چرخ متحرک دائمی است ( AWD )، ویژگی اصلی این نوع دیفرانسیل مبتنی بر سیستم کشش کاملا اثبات شده کارخانه لامبورگینی است، چنین سیستم کششی که لامبورگینی دارد در جاده ها با سرعت های بالا بسیار مطمئن است، نیروی چسبندگی، در هردو محور جلو و عقب تقسیم می شود چون هر دو دارای نیرو هستند، محور جلو ۳۰% و محور عقب ۷۰% کشش را به خود اختصاص می دهد که خود سیستم کشش تنظیم می کند و نیازی به کنترل الکترونیکی ندارد. به مدد ویژگی های اتصال چسبندگی یک حلقه تنظیم کننده چسبندگی توزیع نیروی کششی به عنوان تابعی از تغییرات توزیع وزن پویا و شرایط پیوستگی عمل می کند. در هنگام شتاب گیری یا کاهش سرعت خودرو توزیع نیرو و کشش به محور محور عقب با درصد بیشتریانتقال می یابد، به عنوان مثال اگر کشش محور عقب ۸۰% باشد مربوط به افزایش وزن محور عقب در آن بازه زمانی است. اما اگر در شرایطی محور عقب تمایل به از بین بردن بخشی از چسبندگی داشته باشد، سیستم می تواند درصد بیشتر چسبندگی را به جلو و یا مساوی تزویع کند.

طراحی و ساخت دیفرانسیل لامبورگینی گالاردو کوپه

طراحی و ساخت گیربکس لامبورگینی گالاردو کوپه

گیربکس این خودرو از نوع ۶ سرعته e-gear دستی است. و از جدید ترین نسل گیربکس ها می باشد و برای بهینه سازی و سرعت و دقت در تغییر دنده ساخته شده است. تعویض دنده رباتیک متوالی برقی که لامبورگینی می سازد. این گیربکس ویژگی های زیادی دارد:

با استفاده از سیستم الکترونیکی از طریق خط CAN به سیستم موتور و سیستم ESP متصل می شود.

دنده توسط دو اهرمی که در پشت فرمان نصب هستن تعویض می شود، این اهرم ها Paddle shifter نام دارند.

این گیربکس داری چن حالت می باشد: حالت اسپرت، اتوماتیک، نورمال، چسبندگی کم این حالت ها از طریق راننده با دکمه هایی که در کابین وجود دارد بدست می آید. این چنین تعویضی برای راننده به طور دقیق و راحت و هماهنگ با موتور انجام می شود تا در شتاب گیری عالی باشد.

دیفرانسیل عقب خودرو دارای ۴۵% از لغزش خودرو است، در حالی که محدودیت لغزش دیفرانسیل جلو توسط سیستم ABD ( ترمز دیفرانسیل اتوماتیک ) و سیستم ESP کنتزل می شود.

سیستم کلاچ، یک سیستم دو صفحه ای است با قطری کاهش یافته. این امکانات ابهت مهندسان و طراحی Lamborghini Gallardo را نشان می دهد. که برای نگه داشتن بیشتر عمر موتور و مرکز درجه کشش است.

طراحی و ساخت گیربکس لامبورگینی گالاردو کوپه

طراحی و ساخت بدنه و شاسی لامبورگینی گالاردو کوپه

جدا از عالی بودن سیتم تعلیق، کشش، آیرودینامیک خودرو، مهندسان برای این که خودرو در مسافت های بالا قابل رانندگی باشد و راننده را خسته نکند و پویایی لازم را داشته باشد با تلاش های سختی توانستند بدنه و شاسی مد نظر خود را تولید کنند. مهندسان برای ساخت، تصمیم گرفتند از پرچم دار این تکنولوژی، یعنی شرکت AUDI کمک بگیرند فناوری این شرکت آلومینیومی است. در این مراحل یک قاب آلومینیومی با عناصر اصلی ریخته گری شده آلومینومی جوش داده شد. قطعات بیرونی بدنه که آلومینیوم هستند توسط پرچ یا پیچ و  جوش به هم متصل شده اند. سایر قطعات بیرونی مانند سپر ها از ماده ای به نام thermoplastic ساخته شده و با پیچ و مهره روی بدنه سوار است، ترموپلاستیک بسیار سبک و مقاوم می باشد، و هم چنین قابلیت پیچ خوردگی دارد یعنی زیاد شکننده نیس و در تست های سقوط و تصادف امتحان شده است. وزن خالص لامبورگینی گالاردو ۱۴۳۰ کیلو گرم می باشد.

طراحی و ساخت بدنه و شاسی لامبورگینی گالاردو کوپه

طراحی و ساخت سیستم ترمز و رینگ و تایر و سیستم تعلیق لامبورگینی گالاردو کوپه

انتخاب سیستم تعلیق جلو و عقب دو فنره، سنت این کمپانی است که در گالاردو هم دیده می شود، این نوع تعلیق کارایی بالایی دارد. فنر ها و میله های تثبیت کننده و تعدیل کننده هایی از نوع FSD که خود تنطیم هستند و متناسب با شرایط جاده و سرعت های بالا و راحتی کار می کنند. ترمز های گالاردو ضد قفل، و چهار چرخ دیسکی Brembo هستند.

طراحی و ساخت سیستم ترمز و رینگ و تایر و سیستم تعلیق لامبورگینی گالاردو کوپه

تایر های لامبروگینی گالاردو از نوع Pirelli P zero می باشد و سایز تایر های جلو ۲۳۵/۳۵ ZR19 و تایر های عقب ۲۹۵/۳۰ ZR19 می باشد. این نوع لاستیک این خودرو را در شرایط مختلف رانندگی تضمین می کند. با وجود رینگ هایی بزرگ ۱۹ اینچی امکان این وجد داشت که دیسک های ترمزی با قطر ۳۶۵ میلی متر برای جلو و ۳۳۵ میلی متر برای عقب نصب شود، به همراه این دیسک ها کالیپر های ۸ پیستونی Brembo در قسمت جلویی و کالیبر های ۴ پیستونه، برای عقب تعبیه شده است. سیستم این ترمز ABS/ESP می باشد، این سیستم باعث می شود این خودروی پر سرعت را در سرعت های بالا بدون فشار آوردن زیاد روی پدال ترمز کنترل کند. سیستم کنترل پایداری کامل یعنی ESP به منظور کمک به راننده در شرایط خواستار طراحی شده است، این سیستم یک تجربه ی واقعی رانندگی اسپورت را مجاز می کند.

طراحی و ساخت سیستم ترمز و رینگ و تایر و سیستم تعلیق لامبورگینی گالاردو کوپه

امنیت لامبورگینی گالاردو کوپه

Gallardo از تمام استاندارد های ایمنی اروپا و ایالات متحده آمریکا شمالی فراتر رفته است. میله هایی ضد نفوذ در در ها وجود دارد که از برخورد اشیاء با توان زیاد جلوگیری می کند، که استاندارد است، کیسه های هوای راننده دو مرحله ای و طرف شاگرد مطابق با شرایط است.کیسه های هوا سر قفسه سینه را پوشش می دهند.

این خودروی اعجاب انگیز می تواند به تاپ اسپید ۳۰۹ کیلومتر در ساعت برسد و این سرعت را در بازه ی کمی پر کند.

  • مشخصات فنی لامبورگینی گالاردو کوپه:

    • شرکت تولید کننده:
  • لامبورگینی

    • سال تولید:
  • 2003

    • تعداد تولید:
  • 933 دستگاه

    • مونتاژ:
  • ایتالیا سانتاآگاتای بولونس

    • طراح اولیه:
  • taldesign Giugiaro

    • طراح نهایی:
  • Luc Donckerwolke

    • ارائه در:
  • Geneva Switzerland

    • از سری برند:
  • Lamborghini Gallardo

    • کلاس خودرو:
  • اسپرت ( S )

    • شکل خودرو:
  • 2 درب کوپه، 2 نفره

    • شکل موتور:
  • خورجینی

    • شکل درب ها:
  • معمولی، یخچالی

    • تعداد سیلندر:
  • 10

    • حجم موتور:
  • 5000 سی سی، 5.0 لیتری

    • قدرت موتور:
  • 500 اسب بخار در 7800 دور در دقیقه

    • گشتاور:
  • 510 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

    • نوع پیشرانه:
  • 4 سوپاپ در هر سیلندر ( DOHC )

    • طرح بندی موتور و دیفرانسیل:
  • موتور عقب، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک دائمی AWD با سیستم کشش

    • گیربکس:
  • 6 سرعته متوالی دستی e-gear

    • مجهز به:
  • Paddle shifter، حالت اسپرت، نورمال، چسبندگی کم و زیاد، آیرودینامیک فعال

    • سیستم ترمز:
  • چهار چرخ دیسکی Brembo، ABS، ESP، ترمز جلو 8 پستونه، عقب 4 پیستونه

    • سیستم تعلیق:
  • مستقل دو فنره، خفه کن های اتومات FSD، ضد لغزش ضد فرو رفتگی

    • سیستم الکترونیک:
  • Lamborghini LIE

    • فاصله بین دو محور:
  • 100.8 اینچ

    • طول خودرو:
  • 169.3 اینچ

    • عرض خودرو:
  • 74.8 اینچ

    • ارتفاع خودرو:
  • 45.9 اینچ

    • وزن خودرو:
  • 1428 کیلوگرم

    • شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت:
  • 4.2 ثانیه

    • شتاب 0 تا 200 کیلومتر در ساعت:
  • 14.5 ثانیه

    • تاپ اسپید:
  • 309 کیلومتر در ساعت

    • ظرفیت باک سوخت:
  • 90 لیتر

    • ظرفیت روغن موتور:
  • 10 لیتر

    • ظرفیت رادیاتور:
  • 20 لیتر

    • قیمت:
  • 145000 یورو

    • مصرف سوخت در 100 کیلومتر:
  • 19.5 لیتر

    • خنک کننده های موجود:
  • دو رادیاتو، خنک کننده روغن گیربکس، خنک کننده روغن موتور

    • سایز رینگ ها:
  • 19 اینچ

    • سایز تایر های جلو:
  • 235/35 ZR19

    • سایز تایر های عقب:
  • 295/30 ZR19

    • نوع تایر ها:
  • Pirelli P zero

    • نوع رینگ ها:
  • Monoblock

    • سیستم ESP:
  • ABS، ASR، ABD

    • جنس بدنه:
  • آلومینیوم، ترموپلاستیک

  • دیدگاه کاربران
      • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.