جدید ترین اخبار روز ایران و دنیا

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل پنجم ۱۹۷۰-۱۹۷۶

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل پنجم ۱۹۷۰-۱۹۷۶ به همراه مشخصات فنی و ظاهری

Tarikhcheye Tarahi Va Sakhte Chevrolet Impala Fifth Generation(1970-1976)  Be Hamrahe Moshakhasate Fani Va Zaheri

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل پنجم 1970-1976

طراحی و ساخت شورلتImpala Fifth Generation Chevrolet Impala Fifth Generation

ازسال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ نسل پنجم ایمپالا توسط بخش جنرال موتورز کمپانی شورولت ساخته شد. این نسل جز یکی از مدلهای پرفروش جنرال موتورز در طول دهه ۱۹۷۰ بود. دارای بدنه و پلتفرمهای گوناگونی بود که عبارتند از: کوپه با سقف سفارشی، کاستوم کوپه دو درب، سدان چهار درب ، سدان اسپرت چهار درب، هاردتاپ دو درب و کانورتیبل بود. فاصله ی بین دو محور تمامی این پلتفرم ها تقریبا ۱۲۱٫۵ اینچ بود. همچنین استیشن واگنی تولید میشد که فاصله ی بین دو محور آن ۱۲۵ اینچ بوده و نسبت به دیگر خودروهای دهه ی ۷۰ سایز بزرگتری داشت و جز یکی از زیباترین خودروهای سایز بزرگ در آن دهه بود. در دهه ی ۷۰ با دو برابر شدن قیمت بنزین از سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ فروش کلیه ی خودروها با کاهش چشمگیری مواجه شد و برای اولین بار در تاریخ فروش خودروهای مسافربری در ایالت متحده بسیار کاهش پیدا کرد که شورولت از این امر مستثنی نبود. به طوری که میزان فروش ایمپالا در سال ۱۹۷۵ به ۱۷۶۳۷۶ واحد کاهش یافت. نسل پنجم ایمپالا ابعاد بزرگ، شکلی قوطی ‌مانند و البته سواری نرم و راحتی داشت. داخل کابین این نسل از شورولت بسیار بزرگ بود به طوری که به اتاق بزرگی تشبیه میشد. فرمانی با غربیلک بزرگی داشت که به استخوانی معروف بود. دنده گیربکس هم روی فرمان قرار داشت، این نوع دنده ها هنوز هم مورد توجه خودروسازان به خصوص آمریکایی‌ها قرار دارد. در بالای ستون فرمان نشانگر گیربکس اتوماتیک وجود داشت تا راننده را از شرایط دنده درگیر در گیربکس باخبر کند. کیلومتر‌شمار آن اعدادی به ‌صورت افقی داشت که تا ۱۲۰ مایل یا ۲۰۰ کیلومتر را نشان می‌داد. همچنین تنظیم سیستم تهویه مطبوع در سمت چپ ستون فرمان قرار داشت. چندین قطعه ای با نمای چوبی در روکش درب‌ها و داشبورد مورد استفاده قرار گرفته بود که کابین اتومبیل را بسیار شیک جلوه میداد. نسل پنجم ایمپالا دارای فنرهای نرمی بود که خودرو در پیچ‌ها دچار حرکت‌ های گهواره‌ای میشد. در این نسل لیست پیشرانه‌ها به ۵ نمونه کاهش پیدا کرده بود ولی گیربکس‌های جدیدی برای ایمپالا قابل سفارش بود. از طرف دیگر به دلیل تغییرات در قوانین ایمنی جاده ها در ایالت متحده آمریکا، شورولت مجبور شد تا سپرهای خودرو را تغییر دهد، از این رو سپرهایی با مخزن روغن روی ایمپالا نصب شد که اینگونه سپرها می ‌توانستند در سرعت‌های پایین ضربات را کنترل کنند. تمام موتورهای شورولت در ایالات متحده آمریکا تولید میشدند که شامل ۷۴۰۰ سی سی هشت سیلندر،۶۶۰۰  سی سی هشت سیلندر، ۵۷۰۰  سی سی هشت سیلندر و ۴۱۰۰ سی سی شش سیلندر بود.

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل پنجم 1970-1976

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم ۱۹۷۱

در سال ۱۹۷۱ شورولت ایمپالا نسل پنجم، جز بزرگترین خودروهایی بود  که تاکنون توسط شورولت تولید میشد. مدلهای ۱۹۷۱ شامل ویژگی های استانداری از جمله ترمز دیسکی جلو و یک سیستم تهویه مطبوع Astro بود که هوا را از طریق دیفیوز یا Grill در کابین توزیع میکرد. بدنه جدید دارای سقف دو تخته برای محافظت بهتر سرنشینان در برابر چرخش ناگهانی بود. همچنین دستگیره های درب این اتومبیل ها بیرونی بودند. موتور اصلی Turbo Thrift شش سیلندر بود که تنها روی سدان های ۴ درب نصب میشد و ۲۴۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد. این موتور همان موتوری است که بر روی ایمالا Bel Air و Biscayne نصب شده بود و میتوانست به طور اختیاری بر روی اسپرت سدان، اسپرت کوپه، کانورتیبل و کینگز وود نصب شود. موتورهای اختیاری شامل موتور ۲۵۵ اسب بخاری ۴۰۰ اینچ مکعب توربو فایر V-8بود.  ۳۰۰ اسب بخار ۴۰۰ اینچ مکعب توربو جت V8 و همچنین ۳۶۵ اسب بخار ۴۵۴ اینچ مکعب V-8 بود. آخرین موتور بزرگی که برای مدل ۱۹۷۱ از ایمپالا ساخته شد، بزرگترین موتوری بوده که تاکنون شورولت تولید کرده است .در سال ۱۹۷۱ تمامی خودروها از گیربکس سه سرعته دستی و فرمان دستی به عنوان تجهیزات استاندارد استفاده میکردند. در ماه های اول تولید گیربکس اتوماتیک سه سرعته توربو-هیدراماتیک در تمام موتورها اختیاری بود در حالی که میشد  Powerglide دو سرعته را با ۲۵۰ یا ۳۵۰، V-8 سفارش داد. در اواسط سال ، فرمان توربو-هیدراماتیک به تمام شورولت های V8 اضافه شد. همانطور که پیش بینی می شد، تولید ایمپالا در سال ۱۹۷۱ به دلیل اعتصاب گسترده ۶۷ روزه شرکت جنرال موتور که در سپتامبر ۱۹۷۰ آغاز شد ، بسیار پایین تر از ۱۹۷۰ بود به طوری که مجموع تولید Impala در سال ۱۹۷۱ ،به ۴۲۷،۰۰۰ واحد اتومبیل رسید.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم 1971

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم ۱۹۷۲

ایمپالا در سال ۱۹۷۲ خودرویی معرفی کرد که ارتفاع شبکه آن بسیار پایین بود و تا زیر سپر امتداد یافته بود. در این سال بخش عقب شورولت و درب صندوق آن به شکل دیگری طراحی شده بود. در این نوع خودروها درب صندوق عقب در قسمت وسط دارای یک برآمدگی بود. این حالت معمولا به‌عنوان یک هود یا طرحی برای زیبایی خودرو در درب محفظه موتور در جلو استفاده می‌شود. نمای جلو و عقب خودرو را سپرهای کروم بزرگ خودرو تشکیل میدادند.

در سال ۱۹۷۲ اخرین نسخه کانورتیبل ساخته شد. رگتاپ Ragtop ایمپالا با فروش ۶۴۵۶ نسخه اتومبیل در در جایگاه چهارم پس از کورت و پیش از موستانگ قرار گرفت. تولید کل Impala در سال ۱۹۷۲ ۵۹۷٫۵۰۰ واحد اتومبیل بود. سیستم Astro Ventilation در سال ۱۹۷۲ با جابجایی منافذ از درب صندوق عقب به میله درها جهت بهبود قابلیت اطمینان و کارآیی نسبت به سیستم مشکل ساز ۱۹۷۱ که منبع اصلی شکایت صاحبان خودروها به کمپانی شورولت و نمایندگی های آن بود ، دوباره طراحی شد.

موتور شش سیلندر ۲۵۰ اینچ مکعب در سدان های چهار درب ایمپالا و کوپه های اسپرت  به همراه گیربکس سه سرعته دستی و فرمان دستی در همان ابتدای سال مدل ۱۹۷۲ نصب شد. پس از مدت کوتاهی یعنی در اوایل سال ۱۹۷۲ ، موتور شش سیلندر ایمپالا ساخته شد که این موتور شش سیلندر گیربکس سه سرعته دستی داشته و روی سدان های بسکین و بل ایرنصب میشد.

در اکثر مدلهای ۱۹۷۲ ، ایمپالاها دارای موتور V-8 ،استاندارد  Turbo Hydromantic، گیربکس و دیسک جلو بودند. پیشرانه استاندارد ایمپالا در سال ۱۹۷۲، موتور توربو Fire V8  و ۱۶۵ اینچ و ۱۷۰ اسب بخار قدرت بود. موتور دیگری که موتور پایه كاپریس وكینگزوود بود  توربو فایر V-8 ، و ۴۰۰ اینچ مكعبی با ۲۴۰ اسب بخار بود. موتور پایه استیشن واگن جت V-8 و ۴۰۰ اینچ مکعبی با قدرت ۲۱۵ اسب بخار، یا موتوری با قدرت ۲۷۰ اسب بخار و ۴۵۴ اینچ مکعب توربو جت V-8 بود. همگی این موتورها در ایالت متحده ودر کالیفرنیا ساخته و ارائه میشدند. ظهور بنزین بدون ‌سرب در سال ۱۹۷۲ باعث کاهش نسبت فشردگی، کاهش قدرت و افت عملکرد خودروها شده بود.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم 1972

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم ۱۹۷۳

در سال ۱۹۷۳ خودروهای شش سرنشین سدان ۳۷۵۰ دلار قیمت گذاری شده بود درحالیکه در همین سال استیشن واگن ۴۱۰۰ دلار قیمت داشت. تجهیزات استاندارد آن شامل سقف دو تخته ، سیستم تهویه مطبوع ، برف پاک کن شیشه جلو ، آینه جانبی، ترمزهای دیسک در جلو و درامهایی در عقب بود. از دیگر ویژگی های استاندارد می توان به آنتن تعبیه شده در شیشه جلو اتومبیل ، روکش پارچه ای با پارچه الگوی وینیل، روکش صندلی جلوی لاستیکی فومی، کمربند ایمنی با چراغ هشدار دهنده و فرمان لوکس اشاره کرد.در سال ۱۹۷۳ ایمپالاها طبق دستورات جدید فدرال دارای سپر جلو بزرگتر و جذب شوک بودند. چراغ های مربعی جدید در سپر عقب قرار داشتند. یک موتور ۱۴۵ اسب بخاری ۳۵۰ اینچی مکعب توربو فایر V-8 ، گیربکس Turbo Hydramatic ، و ترمز دیسک جلو داشتند. موتورهای اختیاری در کلیه مدل ها شامل یک موتور ۱۷۵ اسب بخاری ۳۵۰ اینچ مکعبی Turbo Fire V8 بود.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم 1973

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم ۱۹۷۴

امکانات جدیدی که در سال ۱۹۷۴ روی خودروها نصب میشد شامل قفل مرکزی، شیشه برقی، فرمان هیدرولیک، تودوزی و کولر بود. مدلهای ۱۹۷۴ از طراحی جلویی متفاوتی نسبت به Caprice Classic برخوردار بودند همچنین سپر عقب ایمپالاها و دیگر شورولت ها دارای سیلندرهای جذب شوک بودند تا استانداردهای روز را رعایت کنند. قسمت جلویی پنجره های آن مشبک و چراغهای جلویی جدید بوده و سپر کشویی داشتند. همچنین سقف کوپه های ایمپالا تغییر کرده بودند. موتورهای آن ۱۴۵ اسب بخار قدرت ۳۵۰ اینچ مکعبی توربو جت V-8 در سدان ها و کوپه ها بود. همچنین موتوری که روی استیشن واگن ها نصب میشد از نوع ۱۵۰ و ۱۸۰ اسب بخاری  ۴۰۰ اینچ مکعبیTurbo Fire V8 با کاربروتور چهار بشکه ای استاندارد بود.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم 1974

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم ۱۹۷۵

قسمت جلو و عقب مدلهای ایمپالا نسل پنجم سال ۱۹۷۵ مشابه کاپریس بود و تنها در شبکه و نماد آن تفاوتهایی وجود داشت. همچنین پنجره جلویی از منحنی به تخت تغییر پیدا کرده بود و بدنه آن ورقه فلزی بود. دارای ترمز جلو دیسکی و ترمزعقب کاسه ای بود. همچنین در این سال بر روی داشبورد خودروها رادیو و دماسنج نیز نصب شده بود و سرعت سنجی داشت که عدد ۱۰۰ مایل ( ۱۶۰ کیلومتر در ساعت) را نشان میداد. از آپشن های جدیدی که روی این اتومبیل ها نصب بود میتوان به مبدلهای کاتولیزوری اشاره کرد. شتاب صفر تا صد آن ۱۳٫۱ ثانیه بود.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل پنجم 1975

موتور آن مشابه موتور مدلهای ۱۹۷۴ بود با این تفاوت که توربو فایر V-8 به صورت ۴ شبکه ای و با ۱۸۰ اسب بخار قدرت ارائه میشد.

  • مشخصات فنی شورولت ایمپالا نسل پنجم 1970-1976:

    • شرکت تولید کننده:
  • شورولت

    • سال تولید:
  • 1970-1976

    • انواع پلتفرم:
  • کاستوم کوپه دو درب، سدان چهار درب ، سدان اسپرت چهار درب، هاردتاپ دو درب و کانورتیبل

    • فاصله ی بین دو محور:
  • 121.5 اینچ

    • تجهیزات استاندارد مدل71:
  • ترمز دیسکی جلو، سیستم تهویه هوا

    • نوع دستگیره دربها 71:
  • بیرونی

    • موتور اصلی 71:
  • Turbo Thrift

    • تعداد سیلندر Turbo Thrift 71:
  • 6

    • قدرت موتور 71:
  • 245 اسب بخار

    • نوع گیربکس 71:
  • سه سرعته دستی

    • تعداد تولید در سال 71:
  • 42000 اتومبیل

    • تعداد تولید در سال 72:
  • 597500 اتومبیل

    • نوع سیستم تهویه 72:
  • Astro Ventilation

    • حجم موتور 72:
  • 250 اینچ مکعب

    • نوع گیربکس 72:
  • سه سرعته دستی

    • تعداد سیلندر 72:
  • 6

    • قیمت مدلهای 73:
  • 3750 تا 4100 دلار

    • تجهیزات استاندارد 73:
  • سقف دو تخته ، سیستم تهویه مطبوع ، برف پاک کن شیشه جلو ، آینه جانبی، ترمزهای دیسک در جلو و درامهایی در عقب

    • نام موتور 73:
  • توربو فایر V-8

    • حجم موتور 73:
  • 350 اینچ مکعب

    • قدرت موتور 73:
  • 145 اسب بخار

    • گیربکس 73:
  • Turbo Hydramatic

    • نوع ترمز 73:
  • دیسک جلو

    • امکانات جدید 74:
  • قفل مرکزی، شیشه برقی، فرمان هیدرولیک، تودوزی و کولر

    • نوع موتور 74:
  • توربو جت V-8 در سدان و کوپه

    • حجم موتور توربو جت V-8 در سال 74:
  • 350 اینچ مکعب

    • قدرت موتور توربو جت V-8 در سال 74:
  • 145 اسب بخار

    • نوع پنجره جلویی 75:
  • تخت

    • جنس بدنه 75:
  • ورقه فلز

    • نوع ترمز 75:
  • ترمز جلو دیسکی و ترمزعقب کاسه ای

    • زمان 0 تا 100 در 75:
  • 13.1 ثانیه

    • نوع موتور 75:
  • توربو فایر V-8

    • قدرت موتور 75:
  • 180 اسب بخار

  • دیدگاه کاربران
      • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.