جدید ترین اخبار روز ایران و دنیا

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل چهارم ۱۹۶۵-۱۹۷۰

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل چهارم ۱۹۶۵-۱۹۷۰ به همراه مشخصات فنی و ظاهری

Tarikhcheye Tarahi Va Sakhte Chevrolet Impala Forth Generation(1965-1970)  Be Hamrahe Moshakhasate Fani Va Zaheri

تاریخچه طراحی و ساخت شورلت Impala Forth Generation(1965-1970)

طراحی و ساخت شورلتImpala Forth Generation Chevrolet Impala Forth Generation

در اواخر سال ۱۹۶۴ نسل چهارم ایمپالا درآرلینگتون ، تگزاس، آتلانتا، سنت لوییس، ویلمینگتن و اوشاوا تولید شد. این بار بدنه خودرو ساده تر ازنسل های پیشین طراحی شده بود. دیگر خبری از زه‌های کرومی که دور تا دور بدنه کشیده شده بود، نبود و خطوط به کار رفته در ساخت کابین هم کاملا مکعبی شکل شده بودند. طراحی مجدد جمع و جور و ویژگی‌های کلاسیک که بیشتر در مدل ۱۹۶۵ از ایمپالا وجود داشت، باعث شد تا تولید این خودرو از مرز یک میلیون دستگاه در سال عبور کند که این عدد رکوردی برای یک مدل در خط تولید شورولت محسوب می‌ شد. همچنین در این نسل، ایمپالا کاپریس برای اولین بار به عنوان خودروی چهار درب هاردتاپ شورولت تولید شد. نسل چهارم شورولت ایمپالا تا سال   1970 در خط تولید کمپانی شورولت بود و پس از آن یعنی از سال ۱۹۷۱ نسل پنجم ایمپالا تولید شد. این سری از خودروها در چندین سبک بدنه متفاوت از جمله دو درب کوپه، دو درب هاردتاپ، چهار درب هاردتاپ، چهار درب سدان و چهار درب استیشن واگن تولید شدند. نسل چهارم ایمپالا قیمتی بین ۷۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار داشت که این عدد در مدل های سال های مختلف متفاوت بوده و تغییر آن بیشتر بستگی به موتور نصب شده روی خودرو داشت. چرا که خودروهای نسل چهارم موتورهای بسیار گوناگونی داشتند و طراحی همه ی موتورها به صورت موتور جلو محور عقب بود.  وزن اتومبیل های نسل چهارم تقریبا ۱۵۸۷ کیلوگرم بود. جالب است بدانید تنها در سال ۱۹۶۹ نزدیک به ۷۸۰ هزار دستگاه انواع ایمپالا به تولید رسید!

موتورهایی که روی نسل چهارم ایمپالا سوار می شد ، ۱۰ موتور قدرتمند را شامل می شد. از پیشرانه ۲۵۰ اینچ مکعبی ۶ سیلندر گرفته تا مدل ۴۵۴ اینچ مکعبی یا ۴/ ۷ لیتری ۸ سیلندر. تعداد پیشرانه‌ها با حجم‌های مختلف باعث شده بود در سال ۱۹۷۰ ایمپالا از ۱۵۵ تا ۳۹۰ اسب بخار نیرو داشته باشد.

طراحی و ساخت شورلتImpala Forth Generation Chevrolet Impala Forth Generation

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم ۱۹۶۵

شورولت ایمپالا در سال ۱۹۶۵ در انواع بدنه سدان ۴ درب ، هاردتاپ دو و چهار درب، استیشن واگن شش تا نه سرنشین و کانورتیبل تولید شد. قیمت آن بین ۲۶۷۰ تا ۳۰۷۰ دلار بود که بسته به آپشن های موجود و موتور خودرو این قیمت متفاوت بود. موتور اصلی که در سال ۱۹۶۵ روی اتومبیل ها نصب میشد موتورشش سیلندر V8 بود که ۲۳۰ اینچ مکعب بوده و ۱۴۰ اسب بخار نیرو را جا به جا میکرد. این موتور قدرت جابجایی از ۲۳۰ اینچ به ۲۸۳ اینچ مکعب را داشت که با این وجود میتوانست ۲۰۰ اسب بخار نیرو را جابه جا کند. در این سال تعداد ۵۶۶۰۰ واحد از مدلهای شش سیلندر تولید شد.

کاپریس Caprice نخستین بار در سال ۱۹۶۵ به عنوان مدل لوکس ایمپالا و بمنظور رقابت با اتومبیل‌های سری LTD فورد طراحی و تولید شد. کاپریس از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۶ و دوباره از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ در چهار نسل مختلف تولید و به بازار عرضه شد. در سال ۱۹۹۳ این خودرو در لیست ۱۰ اتومبیل برتر دنیا از دیدگاه نشریه معتبر Car And DRIVER قرار گرفت. به جرات می‌ توان گفت شورولت کاپریس کلاسیک محبوبترین خودروی کلاسیک آمریکایی در ایران است. دلیل موفقیت این سدان لوکس  آپشن‌هایی بی‌نظیر در زمان تولید مانند صندلی‌های برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، شیشه بالابر برقی، گیربکس اتوماتیک مجهز به اوردرایو، رادیوی استریو و همچنین نرمی فوق‌ العاده سیستم تعلیق و قدرت موتور آنهاست. کاپریس البته به علت مجهز بودن به موتور هشت سیلندر ۵۷۰۰ سی سی، مصرف سوخت بالایی داشت به طوری که در سال ۱۹۷۳ و پس از تحریم نفتی کشورهای عربی، این خودرو با افت فروش مواجه شد اما هرگز از محبوبیت آن کاسته نشد.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم 1965

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم ۱۹۶۶

در سالهای تولید شورولت ایمپالا طول خودروها به زحمت به ۲-۳ متر می ‌رسید، اما شورولت با تولید ایمپالا در سال ۱۹۶۶ این عدد را یه بیش از ۳ متر تا ۵ متر تغییر داد که این نوع اتومبیل ها بدون شک برای هر بیننده‌ای جذاب بود و الهام کننده ی یک کشتی در خیابان بود. از دهه ۵۰ میلادی تا اواخر دهه ۶۰ استفاده از کروم‌ کاری بسیارزیبا در نمای روبه  ‌رو به‌ خصوص در سپر و جلو پنجره دیده میشد که ایمپالا ۱۹۶۶ از این قضیه مستثنی نبود. نکته مهم در مورد این کروم کاری این است که، خودروهایی که این حجم از کروم‌ کاری به‌خصوص در جلو پنجره را دارند در صورت نقص در حتی یکی از شبکه‌های جلوپنجره آن کاملا مشهود و به چشم می آید. نمای عقب بسیار ساده طراحی شده بود ( به خصوص چراغها ) و جذابیت‌های نمای جلو را نداشت. اما در نمای کناری حجم عضلات روی گلگیر عقب کاملا مشهود بوده این نوع عضلات تقریبا در اغلب خودروهای آمریکایی دهه ۶۰ و ۷۰ وجود دارد. از جمله جذابیت‌های این خودرو سقف هاردتاپ آن است. هاردتاپ نوعی سقفی است که هیچ ستون وسطی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود خودرو کشیده‌ تر از آن چیزی که هست به نظر برسد.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم 1966

فرمان اصطلاحا استخوانی دارد که در وسط آن نیم‌ دایره کرومی وجود دارد و درواقع وسیله‌ای است که برای بوق خودرو از آن استفاده میشود. صندلی‌های نیمکتی یکسره و کوتاه دارد که این نوع صندلی فقط ظاهر جذاب، بسیار گسترده و نرمی دارند و امنیت آنها بسیار پایین است چراکه در پیچ‌ها و تغییر مسیر ناگهانی نمی‌توانند بدن سرنشین را حفظ کنند. سرعت ‌سنجی دارد که  120 مایل را به‌ صورت افقی نشان می‌دهد و تنها نشان‌ گرهای آن یکی ساعت و دیگری سوخت هستند و در کل آپشن زیادی ندارد. دستگیره‌های در‌های کناری پدالی هستند. سیستم صوتی خودرو یک رادیو ساخت شرکت BELTEK آمریکاست که بسیاری از خودروهای شورولت در دهه ۶۰ به رادیو‌های این برند مجهز شدند. ایمپالا ۱۹۶۶ بیش از ۶۵۰۰۰۰ اتومبیل به فروش رفت.

سواری خودرو نرم است و گشتاور پیشرانه ۸ سیلندر هم به کمک گیربکس ۳ سرعته موسوم به ۳۵۰ به اندازه کافی برای ایمپالا ۶۶ تحرک ایجاد می‌کند. سیستم تعلیق در جلو از نوع جناغی است و در عقب نیز از نمونه‌های مرسوم شمش استفاده کرده‌اند. البته به دلیل وزن بالا و ضریب سختی پایین برگ‌های فنر شمش، سواری خودرو بسیار نرم است. شتاب اولیه آن‌قدرها بالا نیست اما نیروی آن به حدی است  که در سربالایی به خوبی میتوان به آن اعتماد کرد. موتور آن معمولا ۴۲۷ اینچ مسی V8 بود که ۳۲۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم 1966

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم ۱۹۶۷

مدل ۱۹۶۷ از مدل بطری کک Coke bottle پیشرفته طراحی شده بود که دارای برآمدگی هایی در جلو و عقب خودرو بود. این نوع طراحی از کوروت الهام گرفته شده بود. Coke bottle  یک ظاهر طراحی شده ای است که که شکل کلی بدنه شبیه طراحی بطری شیشه ای کلاسیک نوشابه Coca-Cola است این سبک از بدنه های اتومبیل منحنی های بیرونی دارد که این منحنی ها برجسته هستند. با رعایت مقررات فدرال ، ویژگیهای ایمنی در سالهای مدل ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ شامل ستون فرمان از نوع جاذب انرژی (نوعی فرمان که در هنگام تصادف با اعمال نیرو از قفسه سینه راننده، در خود جمع شوند) و چراغهای نشانگر جانبی و کمربند ایمنی استاندارد بود.در سال ۱۹۶۷ موتور L36 Turbo-Jet V8 بر روی خودروها نصب میشد که ۴۵۴ اینچ بوده و ۲۲۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم 1967

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم ۱۹۶۸

بدنه ی بسیار بزرگ این شورولت ، حجمی مستطیلی، بزرگ اما با خمیدگی های ملایمی دارد. تمامی خطوط بدنه سعی دارند اتومبیل را بزرگتر از آن چه که هست نشان دهند. چراغ های جلو گرد بوده و به شکل دو گانه در دو سوی خودرو قرار گرفته اند که خطی برجسته آن ها را از هم جدا میکند. در عقب اتومبیل های ۱۹۶۸ مجموعه ی پلاک و چراغ های راهنما درون قابی کشیده و یک تکه قرار داشتند که از شبکه ای چهار گوش و به هم متصل تشکیل یافته بودند. پیشانی اتومبیل بلندتر از قسمت تحتانی سپر بود. خطوط روی درپوش موتور به وسیله ی  نوارهایی از جنس کروم کاملاً برجسته بودند. از نمای جانبی دارای خم هایی ملایم است که در نزدیکی صندوق عقب با شیب تند تری به پایین کشیده شده اند. تایر های به همراه قالپاق هایی فلزی به صورت نیمه مخفی در عضلات بدنه قرار گرفته بودند.  اما یکی از شاهکارهایی که این اتومبیل را از رقبایش متمایز می کرد، قسمت عقب و در واقع چراغ های عقب بود. در نمای عقب بیننده شاهد ۶ چراغ قرمز رنگ خواهد بود که در قابی یک تکه از فلز قرار گرفته اند.

دستگیره ی درب آن و نحوه ی عملکردش از داخل در نوع خود بسیار جالب بود، این درب قطعه ای فلزی و جلا خورده ای بود که با کشیده شدن به سمت بالا توسط دست ، باعث  باز شدن درب خودرو می شد. دو اهرم گردان نیز در قاب درب وجود داشت که تنظیم کردن شیشه ی جانبی و دیگری برای چرخاندن شیشه ی مثلثی کوچک بود. از دیگر قسمت های موجود در درب خودرو ، قسمتی چرمی است که برای قرار دادن اشیای کوچک کاربرد داشت. داشبورد اتومبیل یک تکه بوده و فرمانی سه شاخه با پوشش چرم داشت. دسته دنده نیز در کنار فرمان قرار دارد که امضای ایمپالا در مرکز آن حک شده است. صفحه ی نمایشگرهای پشت فرمان شامل نشانگر سرعت به شکل افقی بر حسب کیلومتر ، نشانگر میزان سوخت ودمای موتور است.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم 1968

در این مدل از اتومبیل ها از پیشرانه ای استفاده شده است که صرفاً برای همان سال یعنی سال ۱۹۶۸ ساخته شده بود. این پیشرانه ی V8 با حجم ۳۰۷ اینچ مکعب (۵/۰۳ لیتر) با دارا بودن ۲ سوپاپ به ازای هر سیلندر از نوع بلوک کوچک بوده ، قدرت و گشتاور به ترتیب ۲۰۰ اسب بخار در ۴۶۰۰ rpm و ۳۰۰ پوند فوت در ۲۴۰۰ rpm را از خود خارج می سازد. همچنین قدرت پیشرانه توسط گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته ، به چرخ های عقب منتقل می شد . تعلیق جلو، مستقل جناغی بود که شامل فنرهای پیچشی ، آنتی رل بار و دامپرهای تلسکوپی بود. همچنین تعلیق عقب ، از نوع اکسل صلب بوده که با استفاده از فنرهای پیچشی، بازوهای حمایت پایینی و دامپرهای تلسکوپی سواری نرمی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می آورد.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورلت Impala Forth Generation 1968

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم ۱۹۶۹

ایمپالا ۱۹۶۹ از نظر موتور و بدنه بسیار مشابه مدلهای پیشین بود با این تفاوت که فرو رفتگی کوچگی در پنجره های عقب داشت که همین باعث میشد این خودرو کمی رسمی به نظر برسد و همچنین سپر جلو جدیدی تا اطراف سپر عقب کشیده شده بود.

تاریخچه طراحی و ساخت موتور و بدنه شورولت ایمپالا نسل چهارم 1969

. در این سال استیشن واگن ها به Kingswood تغییر نام دادند که این نام جدید تا سال ۱۹۷۲ مرسوم بود و ماشن هایی با این سبک بدنه تولید میشدند. فاصله ی بین دو محور این خودرو ها ۱۱۹ اینچ بود.این خودرو به تعداد ۶۱۱۰۰۰ واحد تولید شد و در رتبه ی بالاتری از کاپریس قرار گرفت.

  • مشخصات فنی شورولت ایمپالا نسل چهارم 1965-1970:

    • شرکت تولید کننده:
  • شورولت

    • سال تولید:
  • 1965-1970

    • انواع سبک بدنه:
  • دو درب کوپه، دو درب هاردتاپ، چهار درب هاردتاپ، چهار درب سدان و چهار درب استیشن واگن

    • قیمت:
  • 700 تا 3200 دلار

    • وزن:
  • 1857 کیلوگرم

    • سبک بدنه سال 1965:
  • سدان 4 درب ، هاردتاپ دو و چهار درب، استیشن واگن

    • قیمت در سال 1965:
  • 2670 تا 3070 دلار

    • موتور مدل 1965:
  • V8

    • تعداد سیلندر موتور 1965:
  • 8 سیلندر

    • حجم موتور 1965:
  • 230 اینچ

    • قدرت موتور 1965:
  • 140 اسب بخار

    • طول خودروهای 1966:
  • 3 تا 5 متر

    • نوع فرمان 1966:
  • استخوانی

    • نوع صندلی 1966:
  • یکسره

    • سیستم صوتی 1966:
  • BELTEK

    • تعداد فروش 1966:
  • 650000

    • تعداد سیلندر 1966:
  • 8

    • نوع گیربکس 1966:
  • سه سرعته

    • نام موتور 1966:
  • V8 مسی

    • حجم موتور 1966:
  • 427 اینچ

    • قدرت موتور 1966:
  • 325 اسب بخار

    • نوع طراحی 1967:
  • Coke bottle

    • نوع موتور 1967:
  • L36 Turbo-Jet V8

    • حجم موتور 1967:
  • 454 اینچ

    • قدرت موتور 1967:
  • 225 اسب بخار

    • نام موتور 1968:
  • V8

    • حجم موتور 1968:
  • 307 اینچ

    • قدرت موتور 1968:
  • 200 اسب بخار

    • گشتاور موتور 1968:
  • 4600 rpm

    • نوع گیربکس 1968:
  • 3 سرعته

    • تعلیق جلو1968 :
  • مستقل جناغی

    • تعلیق عقب 1968:
  • اکسل صلب

    • فاصله بین دو محور:
  • 119 اینچ

  • دیدگاه کاربران
      • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    آهنگ جدید