جدید ترین اخبار روز ایران و دنیا

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل سوم ۱۹۶۰-۱۹۶۴

تاریخچه طراحی و ساخت شورولت ایمپالا نسل سوم ۱۹۶۰-۱۹۶۴ به همراه مشخصات فنی و ظاهری

Tarikhcheye Tarahi Va Sakhte Chevrolet Impala Third Generation(1960-1964)  Be Hamrahe Moshakhasate Fani Va Zaheri

تاریخچه طراحی و ساخت شورلت Impala Third Generation(1960-1964)

طراحی و ساخت شورلتImpala Third Generation Chevrolet Impala Third Generation

 از سال ۱۹۶۰-۱۹۶۴ نسل سوم ایمپالا تولید و راهی بازار شد. در ساخت نسل سوم طراحان سعی کردند خطوط به‌ کار رفته در طراحی بدنه را کمی آپدیت کنند. به همین دلیل شکل خاص سفینه فضایی و درب صندوق عقب که مانند دو بال هماپیما بود، کاملا حذف شد و نمای عقب طرحی ساده و شیک به خود گرفت. روند تغییرات طراحی ایمپالا نسل سوم در طول ۴ سال ادامه داشت بطوری که در سال ۱۹۶۳( طی سه سال پس از شروع تولید) خطوط کناری بدنه و حجم‌های دهه ۵۰ در عقب خودرو حذف شدند تا رقیب سرسخت خود یعنی پلیموث فیوری را کنار زده و رتبه اول فروش در بازار را کسب کنند. با پا گرفتن اقتصاد در آمریکا رقابت در صنعت خودرو سازی بسیار سخت  شده بود زیرا رقیبان خودروهایی با آپشن‌های بیش‌ تر، طراحی زیباتر و موتورهای قوی ‌تری را تولید میکردند. در نتیجه شورولت هم سال به سال تغییراتی را در موتور و بدنه ماشین هایش اعمال میکرد تا از رقیبان خود عقب نماند. پس، این نسل از خودرو را با طرح‌های جدید بدنه و البته موتورهای قوی‌ تر به تولید رساند. بهترین و زیباترین مدل نسل سوم در سال ۶۳ بود که در حال حاضر ماشین گانگسترهای سیاهپوست آمریکا هم هست. طی ۴ سال تولید نسل سوم ایمپالا بدنه های مختلف از جمله ۴ درب استیشن واگن ، ۴ درب سدان ، ۴ درب هاردتاپ، ۲ درب هاردتاپ، ۲ درب کوپه و ۲ درب کانورتیبل تولید شدند که همگی این بدنه ها بدون ستون وسط در دسترس قرار داشتند. فاصله ی بین دو محور نسل سوم ایمپالا ۱۱۹ اینچ بوده و طول آنها به ۲۰۹٫۳ اینچ میرسید. ایمپالا نسل سوم قیمتی بین ۷۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار داشت. یکی از دلایل موفقیت ایمپالا این بود که در آن سال ها اتومبیل ها با ارتفاع کمی تولید میشدند و این نوع اتومبیل ها بسیار پرطرفدار بودند، به همین دلیل ایمپالایی که شورولت تولید میکرد ارتفاع کمتری نسبت به دیگر اتومبیل ها داشت و همین باعث موفقیتش در آن سالها شد. همچنین این سری از خودروها  قابلیت نصب یک سیستم استثنایی فنر بندی با پمپ های هیدرولیک به نام lowrider داشتند که توسط چهار دکمه از روی داشبورد کنترل میشد که این آپشن محبوبیت آن را دوچندان میکرد. Lowrider  هم به ماشین های دارای این سیستم و هم به افرادی که این اتومبیل ها را دارند میگویند. این سیستم اولین بار در نیو مکسیکو و در اواخر دهه ۴۰ به کار گرفته شد و بعد از سال ۶۴ ایمپالا به معروف ترین lowrider جهان تبدیل شد.

تاریخچه طراحی و ساخت شورلت Impala Third Generation(1960-1964)

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم ۱۹۶۱

Impala 1961 برای اولین بار در آن سال و در سکوی GM B تولید شد. طراحی بدنه آن جعبه ای بود و ظاهر جدیدی نسبت به مدلهای پیشین داشت. مدل های اسپرت کوپه و مدل منحصر به فرد سدان دو درب  فقط در سال ۱۹۶۱ برای نسل سوم ایمپالا تولید شد. تولید Super Sport (SS) در سال ۱۹۶۱ آغاز شد. این سال آخرین سالی بود که بدنه های استیشن واگن از نام های Nomad  استفاده میکردند. دن گرنی dan gurney یکی از راننده‌های معروف انگلیسی بود که در مسابقات بسیاری شرکت کرده و مقام‌های زیادی هم به دست آورده است. یکی از خودروهایی که با آن مسابقه داده است همین خودروی شورلت ایمپالا مدل ۱۹۶۱ بوده است. ایمپالا نسل سوم ۶۱ همزمان با  افزایش قدرت موتورهای هشت سیلندر خورجینی دوران طلایی خودروهای عضلانی را رقم زد. موتور GM Chevrolet Big-Block V-8 409 که ۶٫۲ لیتر حجم داشت و ۳۶۰ اسب بخار قدرت را توسط گیربکس سه سرعته دستی جا به جا میکرد و به گشتاور عظیم ۵۵۵ نیوتن متر میرسید. این موتور به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۶٫۷ ثانیه میرسید و تاپ اسپید آن ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت بود.

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم 1961

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم ۱۹۶۲

ستون های مدل ۱۹۶۲ ،C مانند بود که خودروهای تولیدی ۱۹۶۲ را از دیگر مدلها متمایز میکرد البته مدل هاردتاپ ۴ درب از این مدل از این نوع ستون بهره ای نبرده بود. سقف مدلهای اسپرت کوپه از نوع کانورتیبل ( قابل باز و بسته شدن) بود. Impala همچنین به جای مدل شورولت Nomad ، بدنه Station Wagon را به بازار عرضه کرد که این واگن های ایمپالا دارای چراغ های دوگانه بودند. موتور انتخابی برای سال ۱۹۶۲ V8 بود که ۳۴۸ مكعب (۵٫۷ لیتر)  بوده و ۳۸۰ اسب بخار (۲۸۳ کیلو وات) نیرو تولید میکرد. همچنین موتور V8 دیگری که ۴۰۹ اینچ مکعب (۶٫۷ لیتر) بود و ۴۰۹ اسب بخار (۳۰۵ کیلو وات) نیرو تولید میکرد نیز قابل سفارش بود. این موتورها فقط با گیربکس دستی کار میکردند. در این سال ، به دلیل مشکلات ایمنی، انتقال اتوماتیک Turboglide اختیاری قطع شد و Powerglide جانشین آن شد.

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم 1962

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم ۱۹۶۳

ایمپالا در سال ۱۹۶۳ دارای ظاهر مستطیلی با یک پنل پشتی آلومینیومی در پشت موتور بود که در مدلهای SS با حاشیه کرومی احاطه شده بود. قطعات بدنه آلومینیومی ایمپالا ۱۹۶۳ در فلینت Flint ، میشیگان Michigan در تاسیساتی که اکنون به عنوان مرکز فلزی  GM معروف است ساخته شد. برخلاف مدل ۱۹۶۲ که واگن ها از چراغهای دوتایی استفاده میکردند واگن های ایمپالا ۱۹۶۳ برای اولین بار از چراغ های سه گانه استفاده کردند. انتخاب موتورش شبیه به سال ۱۹۶۲ بود ، با V8 های کوچک ۲۸۳ و۳۲۷ اینچ مکعب (۴٫۶ و ۵٫۴ لیتر). در نسل سوم پیشرانه‌ها به کلی تغییر کردند و به جای پیشرانه‌های قبلی،۶ مدل جدید به کار گرفته شد که قوی ‌ترین نمونه ی آن مدل معروف ۴۲۷ اینچ مکعبی یا ۷ لیتری ۸ سیلندر بود که تنها در سال ۱۹۶۳ روی ایمپالا نصب شد.

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم 1963

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم ۱۹۶۴

سال ۱۹۶۴ یکی از زیباترین ایمپالاها در دهه ۶۰ ساخته شد. یک خودرو دوست‌ داشتنی که در ایران نیز به دلیل ظاهر جذاب جلو و نمای جالب چراغ‌های ۳ تایی گرد عقب بسیار طرفدار دارد. ایمپالای مدل ۶۴ از قاب کرومی که به شکل U برعکس بالای چراغهای عقب دارد از بقیه خودروهای نسل سوم  به سادگی قابل تشخیص است. موتور ۴۰۹ بلاک بزرگ خود را با ۷٫۶ لیتر حجم و ۴۲۵ اسب بخار نیرو در تعداد محدودی از این مدل ۶۴ نصب کرد. خودرویی که گشتاور آن با اتکا به این موتور به ۵۷۶ نیوتن ‌متر هم می‌رسید. در سال ۱۹۶۴ مدل ( Super Sport) SS که یک مدل قوی ‌تر و پر آپشن ‌تر بود، می‌توانست با اتکا به پیشرانه ۴۰۹ اینچ مکعبی یا ۷٫۶ لیتری، قدرتی معادل ۴۲۵ اسب بخار در اختیار راننده قرار دهد. قدرتی که می‌توانست در یک چشم بر هم زدن لاستیک‌های عقب را دود هوا کند.

تاریخچه طراحی و ساخت بدنه شورولت ایمپالا نسل سوم 1964

بجز موتور ۲۸۳ و ۳۴۸ اینچی، نمونه ۲۳۰ اینچ شش سیلندر هم در این خودرو به‌کار گرفته شد. اما از قوی ‌ترین مدل‌های لیست نمونه‌ای ۴۲۷، ۴۰۹ و ۳۲۷ اینچ مکعبی بودند. جالب است بدانید موتور ۴۲۷ اینچ مکعبی آن‌ قدر قوی بود که شورولت کوروت و کامارو مدل COPO نیز به‌عنوان پرچم ‌داران شتاب از آن استفاده کردند. در مقاطعی قدرت این پیشرانه به بیش از ۴۳۵ اسب‌ بخار و گشتاور آن به بیش از ۶۲۴ تا ۷۸۰ نیوتن‌ متر می‌ رسید.

  • مشخصات فنی شورولت ایمپالا نسل سوم 1960-1964:

    • نام شرکت:
  • شورولت

    • سال تولید:
  • 1960-1964

    • طول تولید:
  • 4 سال

    • زیباترین مدل:
  • مدل سال 63

    • انواع سبک بدنه:
  • 4 درب استیشن واگن ، ۴ درب سدان ، 4 درب هاردتاپ، 2 درب هاردتاپ، 2 درب کوپه و 2 درب کانورتیبل

    • فاصله ی بین دو محور:
  • 119 اینچ

    • طول:
  • 209.3 اینچ

    • قیمت:
  • 700 تا 3200 دلار

    • سیستم فنر بندی:
  • lowrider

    • بدنه های سال 61:
  • اسپرت کوپه و سدان

    • نام موتور 61:
  • V8

    • حجم موتور 61:
  • 6.2 لیتر

    • قدرت موتور 61:
  • 360 اسب بخار

    • نوع گیربکس 61:
  • سه سرعته دستی

    • گشتاور 61:
  • 555 نیوتن متر

    • تاپ اسپید61:
  • 204 کیلومتر بر ساعت

    • نوع ستون مدل 62:
  • C مانند

    • بدنه های سال 62:
  • هاردتاپ و استیشن واگن

    • نوع چراغ استیشن واگن 63:
  • دوتایی

    • نام موتور 62:
  • V8

    • حجم موتور 62:
  • 5.7 لیتر

    • قدرت موتور 62:
  • 380 اسب بخار

    • نوع گیربکس 62:
  • دستی

    • انتقال اتوماتیک 62:
  • Powerglide

    • نوع چراغ واگن 63:
  • 3 تایی

    • نام موتور 63:
  • V8

    • حجم موتور 63:
  • 4.6 و 5.4 لیتر

    • تعداد سیلندر 63:
  • 8

    • نوع قاب 64:
  • U برعکس

    • نام موتور 64:
  • 406

    • حجم موتور 64:
  • 7.6 لیتر

    • قدرت موتور 64:
  • 425 اسب بخار

  • دیدگاه کاربران
      • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.