جدید ترین اخبار روز ایران و دنیا

تاریخچه طراحی و ساخت لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

تاریخچه طراحی و ساخت لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر به همراه مشخصات فنی و ظاهری

Tarikhcheye Tarahi Va Sakhte Lamborghini Murcielago LP 640 Roadster Be Hamrahe Moshakhasate Fani Va Zaheri

تاریخچه طراحی و ساخت لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

طراحی و ساخت لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر Lamborghini Murcielago LP 640 Roadster

کمپانی ایتالیایی لامبورگینی در خط تولید Lamborghini Morcielago که از اولین خودرو های معرف و اسپرت این کمپانی است، کاملا موفق بوده است و در این تولید مرز های جدیدی از خودرو سازی را درنوردیده است. بعد از لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰، حالا نوبت به نسخه ی به روز و شیک این خودرو می رسد،Lamborghini Morcielago LP 640 Roadster، این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه اتومبیل لس انجلس به عنوان یک مورسیه لاگوی رودستر، ارائه شد. این مورسیه لاگوی رودستر از همان اصلاحات بدنه و قسمت فنی لامبورگینی مورسیه لاگوی ال پی ۶۴۰ کوپه بهره می برد، یکی از تفاوت های شاخص و بزرگ این دو خودروی LP 640 Coupe وLP 640 Roadster  این است که این خودرو سقفش باز می شود یا همان بهتر است بگوییم کروک است.

طراحی و ساخت لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر Lamborghini Murcielago LP 640 Roadster

طراحی و ساخت فضای بیرونی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

فضای بیرونی خودرو در نگاه اول همانند مورسیه لاگو LP 640 Coupe می باشد، اما این طور نیست، مورسیه لاگوی LP 640 Roadser با طراحی ظریف و خاص خود توانسته نظر مثبت بیشتر منتقدان خودرو را به خود جلب کند، در وهله ی اول این خودرو را می توانید با سپر های جلو وعقب جدید که کارایی فنی و آیرودینامیک دارند را ببینید، یک دیفیوزر عقب جدید برای خودرو ساخته شده است که باعث شده است اگزوز تک لول بزرگ در آن به زیبایی جای بگیرد. چراغ های جلو نیز به صورت ثابت همانند مورسیه لاگوی اولیه می باشد اما با داخلی اسپرت و پر نور، چراغ های عقب جدید و با کارایی بالا می باشند که نورشان آن قدر زیاد است که موقع شب محیط را همانند روز روشن می کند. در دو طرف خودرو ورودی های هوا برای خنک کنندگی و تغذیه خودرو به کار شده است. ورودی هوایی که در پشت در طرف راست قرار دارد تقربا بسته است، اما ورودی چپ برا خنک کردن روغن بکار می رود، این دستگا در خودرو های ایرانی به نام ( اویل ماژول یعنی کولر روغن ) می باشد، روغن مایعی است که خودرو نیاز اساسی به آن دارد و اگر زیاد داغ شود کیفیت خود را از دست داده و باعث مشکلات زیادی در خودرو می شود، برای مثال این دستگاه خنک کنندگی در خودروی سمند EF7 وجود دارد، بخاط این که این خودرو دما بالا می باشد و لازم است که کولر روغن داشته باشد، با ورودی های هوا و سپر های جلو و عقب ، شکل آیرودینامیکی خودرو تغییر کرده است، این ها همه  آثاری از کمپانی پر افتخار لامبورگینی می باشد. تغییراتی در شکل و نحوه نصب آینه های عقب، تیغه برف پاک کن، در آیرودینامیک خودرو تاثیر به سزایی گذاشته است. رینگ های این خودرو از نوع Hermera با آلیاژ جدید است.

طراحی و ساخت فضای بیرونی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

طراحی و ساخت فضای داخلی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

فضای داخلی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر همانند فضا داخلی پیشین خود است، یک طراحی نامتقارن که یک تجربه و حس خاص را به راننده هدیه می بخشد. داخلی محصور شده با چرم خالص با کیفیت عالی، با دوختی بسیار زیبا و تمیز که در کوسن های صندلی ها، کنسول داشبور، و خود داشبورد و روکش های درب ها به چشم می خورد. کمپانی برای اینکه این نسخه کاملا به روز و با امکانات باشد، از سیستم استریو با مارک Kenwood و مانیتور ۶٫۵ اینچی، با دشتن MP3 ،DVD ،WMA، به غیر از این ها یک سیستم GPS هم تعبیه شده است. ورودی های سیستم تهویه که در روی داشبورد جای گذاری شده است، بسیار زیبا و مانند همان ورودی هایی است که در پراید و خودروی ال ۹۰ ایران خودرو وجود دارد. فرمان این نسل از ال پی ۶۴۰ به صورت ساده و بدون هیچ دکمه رو فرمانی ( به جز بوق ) است، اما به جای آن دکمه های فنی و مورد نیاز در جلوی کنسول مرکزی در کنار جا دنده قرار داده شده است. یک ویژگی خاص که در لامبورگینی ال پی ۶۴۰ کوپه هم وجود داشت، این است که این خودرو هم مجهز به Paddle shifter می باشد، یعنی دنده پشت فرمان، که در قسمت فنی خودرو توضیح بیشتری از آن می دهیم. این ویژگی به اسپرت بودن خود می افزاید و یک جای خالی در جلوی کنسول مرکزی گذاشته است، که در دکمه ی حالت لغزندگی ( کشش ) و حالت اسپرت و  دکمه های بالابر های شیشه ها، سیستم TCS، ورودی های هوا بغل خودرو و در کنار هم در جای دسته دنده قرار گرفته اند.

طراحی و ساخت فضای داخلی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

طراحی و ساخت موتور لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

موتور این سوپر اسپرت جذاب، به شکل خورجینی و با ۱۲ سیلندر، به حجم ۶٫۵ لیتری، می تواند قدرتی به اندازه ۶۴۰ اسب بخار ( ۴۷۱ کیلو وات ) را در ۸۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند و در ۶۰۰۰ دور در دقیقه به گشتاور ۶۶۰ نیوتن متر برسد. ال پی ۶۴۰ رودستر با این قدرت و گشتاور بالا به سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت رسیده است و این سرعت در مشخصات فنی تاپ اسپید آن محسوب می شود، با این تاپ اسپید، ۱۰۰% این خودرو شتاب بالای خواهد داشت، ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در بازه ی زمانی ۳٫۴ ثانیه طی می کند و ۰٫۴ ثانیه سریع تر از پیشینیان خود شده است. مهندسان کمپانی در این نسخه هم مانند Lamborghini Murcielago LP 640 Coupe برای بالا بردن گشتاور خودرو تلاش های زیادی به عمل آوردند، این موتور از سیستم زمانبندی متغیر ( مصرف سوخت و خروجی اگزوز )  به طور مداوم از سیستم جدید Drive-by-wire بهره می برد.

لامبورگینی مورسیه لاگو LP640 Roadster از تمام استاندارد های انتشار گاز های گلخانه ای اروپا و آمریکای شمالی پیروی می کند. ورودی های هوای الکترونیکی که در دو طرف خودرو تعبیه شدند، با توجه به دمای خارج و نیاز خودرو به هوا به طور خودکار باز می شوند، و این سیستم حداکثر کارایی آیرودینامیکی خودرو محسوب می شود.

طراحی و ساخت موتور لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

طراحی و ساخت گیربکس و دیفرانسیل لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

عملکرد بالا و سرعت زیاد این خودرو باعث افزایش نیرو و فشار بر روی چرخ دنده های گیربکس و دیفرانسیل می شود، بخاطر همین امر، یک گیربکس ۶ سرعته ی دستی و نیمه اتوماتیک، با یک دیفرانسیل عقب همراه نیمه محور های جدید قدرت ۶۴۰ اسب بخاری موتور را دریافت می کند. گیربکس الکترونیکی با حالت نیروی پرتاب جدید در گیربکس الترونیکی ( e-gear ) مورسیه لاگوی ال پی ۶۴۰ رودستر اضافه شده است. این خودرو همانند Murcielago LP 640 مجهز به دیفرانسیل چهار چرخ متحرک می باشد، این همان سیستم VT معروف لامبورگینی ( کشش Viscous ) است که بدون کمک کنترل های الکترونیکی خود تنظیم می شود و پایداری و کشش خودرو را در سرعت های بالا در سر پیچ ها حفظ می کند، و بر شتاب خودرو می افزاید. در مواقع عادی و استاندارد نیرو بین محور های جلو و عقب به ترتیب با نسبت ۳۰ به ۷۰ تقسیم می شود، ولی در مواقع حاد و خاص ۱۰۰ درصد نیرو می تواند بر روی یکی از محور ها باشد. یک چرخ دنده کنترل مستقل بسته به نوسان پویا توزیع نیروی محرکه و وزن و اصطکاک نسبی را با هماهنگی کلاچ Visco تنظیم می کند. این خودرو در دو حالت گیربکس دستی و نیمه اتوماتیک ساخته شده است، گیربکس اتوماتیک خودرو مجهز به  پدل شیفتر ( Paddle shifter ) می باشد، این سیستم یعنی دنده پشت فرمان، از این سیستم معمولا در خودرو های مسابقه ای و سوپر اسپرت استفاده می شود، این نوع دنده کمک زیادی به شتاب گیری و عکس العمل راننده می کند.

طراحی و ساخت گیربکس و دیفرانسیل لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

سیستم کنترل الکترونیکی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

نو اوری های در زمینه سیستم الکترونیکی خودرو انجام شده است، که به کمک سیستم کنترل چرخ دنده، واحد های کنترل الکترونیکی مورسیه لاگو lp640 رودستر، اصلاح و باعث بهبود در جاده و پاسخی خوب به موتور شده است. تمام پارامتر های موتور و خودرو از طریق ترکیبی از کنترل سه گانه سرور و یک زیر کنترل سرور اداره می شود، این دو واحد کنترل، سیستم Lamborghini LIE نام دارد: یکی GFA ( Gestione Funzioni Function Control ) که به معنی واحد کنترل اصلی است، و دومین سیستم PMC  مخفف ( Power Motor Control ) یعنی کنترل موتور بعد از کنترل اصلی، این دو نوع کنترل الکترونیکی با استفاده از یک مسیر CAN به هم متصل می شوند. به زبان ساده این همان سیستم ECU، خودرو های ایرانی می باشد، فقط پیشرفته تر و مجهز تر از سیستم برق خودرو های ایرانی طراحی شده است، ECU همان مغز خودرو به حساب می آید کوچک ترین مشکلی می تواند باعث شود خودرو اصلا حرکت نکند یا روشن نشود.

طراحی و ساخت شاسی و بدنه ی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

درست است که Lamborghini Murcielago LP 640 Roadster بر مبنای پیشین خود، لامبورگینی مورسیه لاگوی ال پی ۶۴۰ کوپه  ساخته شده است، ولی به غیر از ظاهر متمایز خود ویژگی های خاص دیگری هم دارد. قطعات سازه قاب بدنه و شاسی از جنس استیل و فیبرکربن با مقاومت بالا و بدون هیچ پیچ خوردگی ساخته شده است که خودرو را بدون داشتن سقف تضمین می کند. برای مقاوت از موتور این رودستر خاص از ساختار ویژه ای استفاده کرده اند، و میله هایی را به طور ضرب دری روی موتور با فاصله از روی موتور نصب کرده اند. تقویت کننده نوری خودرو در صورت درخواست مشتری می تواند از جنس فیبر کربن تحویل داده شودو بدون ایجاد هیچ اختلال و افراطی در شخصیت یک خودروی رودستر، یک سقف ( R.top  ) را می توان نصب کرد که با سنت طراحی این نوع مورسیه لاگو مطابقت داشته باشد و فقط برای زمانی که جو هوا و محیط نامتعادل می باشد استفاده شود، این نوع سقف ها برای سرعت های ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می باشد. این نسل از رودستر هم دارای درب های قیچی ( خفاشی ) می باشد و  بدنه ی خودرو از ساختار با استحکامی از ورق های فولادی به شکل لانه زنبوری ساخته شده اند، چگونگی ترکیب مواد بدنه و چسباندن آن ها با پرچ زدن و بهم اتصال دادن به دست می آید.

طراحی و ساخت شاسی و بدنه ی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

طراحی و ساخت هندلینگ لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر، در سرعت های بالا و در جاده، هندلینگ و پایداری خود را به مدد فنر های جدید، تثبیت کننده های به روز و کنترل کننده های صدا گیر اصلاح شده ی خودرو، حفظ می کند. خاصیت ضد فرو رفتگی و وضد قفل محور ها که در مواقع ترمز گیری مانع از در رفتگی هندلینگ خودرو می شود از خصوصیات متمایز این خودرو است. برای هر چرخ محور عقب دو عدد فنر و برای هر چرخ محور جلو یک عدد فنر کارخانه طراحی کرده است که با صدا خفه کن ها هم تراز و محکم قرار گرفته اند. سیستم جلوبندی و کشش خودرو به طور هوشمند طراحی شده است.

طراحی و ساخت هندلینگ لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

رینگ ها و تایر های لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

رینگ های لامبورگینی Murcielago LP640 Roadster از نوع هرمرا ( Hermera ) و از جنس آلومینیوم می باشد. این خودرو با لاستیکی از نوع Pirelli P Zero Rosso تولید می شود، سایز تایر های جلو ۲۴۵/۳۵ ZR 18 و سایز تایر های عقب ۳۳۵/۳۰ ZR 18  می باشد. یکی از آپشن های خودرو تایر های Pirelli P Zero Corsa می باشد که مخصوص استفاده در مسیر های مسابقه هست. این لاستیک ها فاغ کوتاه می باشند.

رینگ ها و تایر های لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

طراحی و ساخت سیستم ترمز و حلقه امنیتی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

 لازم به ذکر است که این لامبورگینی سوپر اسپرت از امنیت هوشمند و بالایی برخوردار است. سیستم ترمز هیدرولیکی دوگانه همراه با سیستم ترمز LP- brake Servo، بسیار مطمئن و با استقامت ساخته شده اند که در سرعت های بالا فشار های بالایی را می توانند تحمل کنند و بخشی از سرعت زیاد خودرو را خنثی کنند. دیسک های ترمز این خودرو در فشار های زیاد داغ می شوند و به همین دلیل کمپانی سیستم تهویه ای برای این دیسک ها طراحی کرده است، این ترمز ها به وسیله ی مجراهای هوایی که در جلوی لاستیک های عقب و در زیر سپر جلو قرار دارد خنک می شوند. دیسک های جلویی به اندازه ی ۳۸۰ میلی متر در ۳۴ میلی متر، و دیسک های عقب ۳۵۵ میلی متر در ۳۲ میلی متر هستند. حلقه امنیتی مورسیه لاگو LP640 Roadster با وجود سیستم ترمز ضدقفل ABS چهار کاناله با مدیریت ترمز الکترونیکی DRP و کنترل کشش TCS کامل و بهوبد یافته است، این سیستم امنیتی از یک واحد کنترل الکتروهیدرولیکی و چهار سنسوره برای سرعت چرخ ها تشکیل شده است. در صورت نیاز به ترمز با کارایی بسیار بالا، این رودستر امکان تجهیز شدن به ترمز سرامیکی کربن با ابعاد ۳۸۰ میلی کتر در ۳۶ میلی متر با گیرنده های ۶ پیستونه، که فشار روی پدال ترمز را کم می کند و فاصله ترمز را کاهش می دهد. ترمز این مورسیه لاگو طوری طراحی شده است که تحت سخترین شرایط کارایی خودرا از دست نمی دهد و هیچ وقت خالی نمی شود.

طراحی و ساخت سیستم ترمز و حلقه امنیتی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

امنیت سرنشینان لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی ۶۴۰ رودستر

Lamborghini Murcielago LP640 Roadster از نظر ایمنی از استاندارد سخت جهانی پیروی می کند. داشتن کیسه هوا در صندلی های جلو، یک کیسه ی هوا در سمت راننده . دیگری برای سرنشین، از نظر تصادفات  و برخورد سر با کناره ها از استاندارد خاصی پیروی می کند. ایمنی سرنشینان در تصادفات، یکپارچگی تامین سوخت و احتراق سوخت از استاندارد های جهانی این خودروی سوپر اسپرت به شمار می رود. محفظه صندوق که در جلوی خودرو قرار دارد از مقررات ضد کودک پیروی می کند. شاسی و بدنه به طور مقاومی ساخته شده اند، صندلی های خودرو و کمربند ها کاملا استاندارد هستند.

طراحی و ساخت سیستم ترمز و حلقه امنیتی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر

این مورسیه لاگو LP640 Roadster علاوه بر ظاهر زیبا، با کاهش قابل ملاحظه ی وزن و استقامت بالا و داشتن ترمز های سرامیکی کربن یک سوپر اسپرت شگفت انگیز محسوب می شود.

  • مشخصات فنی لامبورگینی مورسیه لاگو ال پی 640 رودستر:

    • شرکت تولید کننده:
  • لامبورگینی

    • سال تولید:
  • 2006-2010

    • مونتاژ:
  • ایتالیا، سانتاآگاتای بولونس

    • طراح:
  • Luc Donkerwolke

    • کلاس خودرو:
  • اسپرت ( S )

    • شکل بدنه:
  • 2 درب رودستر

    • شکل موتور:
  • خورجینی

    • شکل درب ها:
  • قیچی ( خفاشی )

    • تعداد سیلندر:
  • 12

    • طرح بندی موتور و دیفرانسیل:
  • موتور عقب، تمام چرخ متحرک AWD

    • گیربکس:
  • 6 سرعته ی دستی و نیمه اتوماتیک، e-gear

    • کلاچ خودرو:
  • Visco

    • حجم موتور:
  • 6.5 لیتری

    • قدرت موتور:
  • 640 اسب بخار ( 471 کیلو وات ) در 8000 دور در دقیقه

    • گشتاور:
  • 660 نیوتن متر در 6000 دور در دقیقه

    • سیستم ترمز:
  • هیدرولیکی دوگانه، LP-brake servo

    • سایز دیسک های جلو:
  • 380 میلی کتر در 34 میلی متر

    • سایز دیسک های عقب:
  • 355 میلی متر در 32 میلی متر

    • حلقه امنیتی:
  • ترمز ضد قفل ABS، مدیریت ترمز الترونیکی DRP، کنترل کشش TCS

    • نوع رینگ ها:
  • Hermera

    • سایز رینگ ها:
  • 18 اینچ

    • نوع تایر ها:
  • Pirelli P Zero Rosso

    • سایز تایر های جلو:
  • 245/35 ZR 18

    • سایز تایر های عقب:
  • 335/30 ZR 18

    • جنس بدنه:
  • ورق های فولادی، به شکل لانه زنبوری

    • سیستم کنترل الکترونیکی لامبورگینی:
  • LIE

    • انواع سیستم کنترل الکترونیکی لامبورگینی:
  • GFA , PMC

    • توزیع نیرو بین دو محور در حالت عادی:
  • 30% محور جلو، 70% محور عقب

    • شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت:
  • 3.4 ثانیه

    • تاپ اسپید:
  • 330 کیلومتر در ساعت

  • دیدگاه کاربران
      • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.